Conflictbemiddeling
Conflictbemiddeling is een interventie van een bemiddelaar om twee of meer personen, partijen of groepen die een geschil hebben met elkaar, in gesprek te brengen teneinde onderling tot een oplossing te komen. Deze vorm van zakelijke mediation is vooral nuttig als de communicatie verstoord is, als rechtstreekse onderhandelingen tussen de partijen belemmerd worden door een wederzijds gebrek aan vertrouwen, of als er sprake is van een escalatie. Bemiddeling kan zelfs werken als een van beide partijen zo kwaad of beledigd is, dat hij weigert nog langer met de andere partij te praten.
Zakelijke mediation door Syntacc
Het doel van conflictbemiddeling is niet een oplossing te bewerkstelligen waar alle partijen 100% enthousiast over zijn. Het doel is om een oplossing tot stand te laten komen waarin beide partijen zich kunnen vinden en die op aanvaardbare wijze aan hun belangen tegemoet komt. De mediator laat partijen aldus de gang maken van standpunten naar belangen en ondersteunt hen in de verbetering van hun onderlinge communicatie.
Van belang is dat in het Nederlands taalgebied onderscheid wordt gemaakt tussen het werk van de bemiddelaar en dat van de mediator: de mediator blijft bewust inhoudelijk op afstand (“lijdelijk”) en laat daarmee de conflictpartijen hun geschil zelf oplossen. Terwijl de bemiddelaar actief en op inhoudsniveau bij de partijen onderzoekt waar de belangen liggen, waar ze botsen en waar de pijn zit, om vervolgens zelf met een inhoudelijk oplossingsgericht voorstel te komen waartegen partijen ja of nee kunnen zeggen.